23 Juni 2026
Sebastiaan van der Haar over Het Nieuwe Normaal, op weg naar 2 juli
“Eigenlijk heb ik geen normale werkdag.” Sebastiaan van der Haar lacht als hij het zegt. Als kwartiermaker biobased en circulair bouwen bij de gemeente Groningen zit hij de ene dag bij een woningcorporatie, de volgende bij ontwikkelaars en op 2 juli staat hij voor een zaal vol bouwers. Duurzaam bouwen loopt al zo’n twintig jaar als een groene draad door zijn werk en zijn drijfveer is simpel: “Als je ziet dat de mens een aandeel heeft in wat er op de aardbol gebeurt, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je je best doet om dat tij te keren.”
Zijn opdracht? Zoveel mogelijk partijen meekrijgen in Het Nieuwe Normaal voor en biobased en circulair bouwen. Dwingen doet hij niemand. “Ik vraag liever: waar zit jouw struikelblok en hoe kan ik je helpen om het tóch toe te passen?”
Iedereen sprak een andere taal
Want daar wringt het vaak. Jarenlang vulde iedereen “circulair bouwen” net even anders in. De gedeelde betekenis verdween, offertes werden onvergelijkbaar en als opdrachtgever wist je niet zeker of je kreeg wat je vroeg. En, benadrukt Sebastiaan, de gemeente Groningen verandert de wereld niet in haar eentje. “Je moet op zijn minst op Noord-Nederlandse schaal dezelfde taal spreken.” Circulair Friesland heeft binnen het programma Fryslân Bouwt Circulair Het Nieuwe Normaal al omarmd en hoe meer Groningen en Drenthe aansluiten, hoe groter de impact.
Eén taal voor circulair bouwen
Maar wat is Het Nieuwe Normaal dan precies? Sebastiaan houdt het simpel: “Een gemeenschappelijke taal die circulair en biobased bouwen vertaalt van ambitie naar de bouwpraktijk.” Onder die taal zitten negen indicatoren die belangrijk zijn. Je hoeft niet op alle negen een tien te scoren; je kiest per project waar je het verschil wilt maken. Het voordeel laat zich raden: een opdrachtgever maakt helder wat hij wil, offertes worden vergelijkbaar en de discussie achteraf verdwijnt. Daarom verzint Groningen niets nieuws, maar sluit aan bij wat er al ligt, net als gemeente Delft. “Ik heb ze gebeld of ik hun standaard mocht “kopiëren”. Geweldig, zeiden ze. Want dan doen we allemaal hetzelfde.”
Dat het kan, laat de eigen regio al zien. Wierden en Borgen verankerde “biobased, tenzij” in haar beleid: bij elk project is isoleren met natuurlijke materialen het uitgangspunt, tenzij er een concrete reden is om ervan af te wijken. Bij Biobased isolatie, denk aan houtvezel of hennep, is gezonder voor bewoners, beter voor het milieu en sluit aan op een circulaire toekomst omdat het materiaal na gebruik weer terugkeert in de keten “Een van de mooiste, meest concrete voorbeelden”, noemt Sebastiaan het.
Op 2 juli zetten we de stap
Dit brengt ons bij 2 juli. Sebastiaans boodschap voor de zaal: “Laten we samen de schouders onder Het Nieuwe Normaal zetten en onze eigen realiteit creëren.” Door met zoveel mogelijk mensen die erin geloven te laten zien dat dit een begaanbare weg is. Kritische geluiden zijn daarbij welkom en of je er nu met twee schouders onder gaat staan of met één vinger: “Eén vinger erbij is meer dan niks.” Geduld hoort erbij, want bouwen duurt nu eenmaal lang. Maar met Europese regelgeving die stap voor stap scherper wordt, staat de richting vast. De vraag is alleen nog: doe je mee?